Pianoklassen 8-10

Mestre pianospill på ungdomsskolen

Pianoklassen gir elevene en unik mulighet til å lære å spille piano på ungdomsskolenivå

Sett piano og tangenter på timeplanen

Styrk finmotorikk og koordinasjonsevne

Å spille og beherske et musikkinstrument gir god motorisk trening, som igjen bidrar til utviklingen av finmotorikk, presisjon og koordinasjonsevne.

Møt musikken fra dagens populærkultur

Med et bredt utvalg av låter fra filmer, spill og moderne artister finnes det sjangre for enhver smak og interesse

Instrumenter spesialisert for
ungdomsskolen

Smarte instrumenter inspirerer elevene til å utforske nye musikalske muligheter - både tradisjonelt og digitalt.

I Pianoklassen for ungdomsskolen har elevpianoet 61 tangenter i full størrelse, noe som gjør spillingen enklere for eldre elever. Og med det kule trommesettet og bærbare lærerpianoer er oppsettet komplett.

- 61 standard tangenter

- Sammenrullbart

- Vanntette tangenter

- Oppladbart batteri

- MIDI/USB

Les mer

- 9 trommepads
- Sammenrullbart
- Vanntette pads
- Oppladbart batteri
- MIDI/USB

Les mer

- 61 tangenter
- Oppladbart batteri
- Bæreveske
- MIDI/USB/Bluetooth

Les mer

- 88 tangenter
- Foldbart
‍- Oppladbart batteri
- Bæreveske
- MIDI/USB/Bluetooth

Les mer

Tysværevåg Barne- og Ungdomsskole har bra læringsutbytte av Pianoklassen 8-10

“Her på Teie skole bruker vi Pianoklassen aktivt fra 5.-7. trinn og det har allerede rukket å bli en selvsagt del av musikkundervisningen. Vi har også kjøpt inn noen trommesett, så de elevene som trenger å få ut litt «krutt» kan delta og ha det gøy! ”

- Yngvar Myrvold, Musikklærer 5.-7. trinn,

kompetansemålene
i musikk

Pianoklassen er et godt verktøy til å nå flere av kompetansemålene i musikk etter 4. og 7. trinn.

Kompetansemål etter 4. trinn

- Utøve og utforske et repertoar av sanger og danser fra ulike musikkulturer, inkludert samisk musikkultur
- Synge og spille på instrumenter alene og sammen med andre ved bruk av gehør og enkel notasjon
- Eksperimentere med rytmer, melodier og andre grunnelementer, sette sammen mønstre til komposisjoner, også ved bruk av digitale verktøy, og beskrive arbeidsprosesser og resultater
- Formidle egne musikkopplevelser og beskrive bruk av musikalske virkemidler ved hjelp av enkle fagbegreper
- Samtale om og reflektere over hvordan musikk skaper mening når den brukes i ulike sosiale sammenhenger

Kompetansemål etter 7. trinn

- Utøve et repertoar av musikk, sang, andre vokale uttrykk og dans fra samtiden og historien
- Utforske og drøfte hvordan musikk fra fortiden påvirker dagens musikk
- Øve inn og framføre sang og musikk, i samspill eller individuelt, gehørbasert og ved bruk av enkle notasjonsteknikker
- Lytte, eksperimentere og skape nye uttrykk med instrumenter, kropp, stemme eller lyd fra andre kilder, og presentere resultatet
- Bruke teknologi og digitale verktøy til å skape, øve inn og bearbeide musikk
- Bruke fagbegreper i beskrivelse av og refleksjon over arbeidsprosesser, resultater, musikalske uttrykk og virkemidler
- Utforske og formidle musikalske opplevelser og erfaringer
- Undersøke hvordan kjønn, kjønnsroller og seksualitet fremstilles i musikk og dans i det offentlige rom, og skape uttrykk som utfordrer stereotypier
- Reflektere over hvordan musikk kan spille ulike roller for utvikling av individer og gruppers identitet

Bli medlemsskole

Gjennom nivådelte, intuitive videoer engasjeres og motiveres elevene til samspill, læring og mestring.